Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας
Άξονας: 4.6 Εκσυγχρονισμός και βελτίωση της ανθεκτικότητας κύριων κλάδων οικονομίας της χώρας
Δράση: 4.6.9 (16293) Ο πολιτισμός ως κινητήριος μοχλός ανάπτυξης
Έργο: Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας
Περιγραφή:
Αντικείμενο του έργου είναι η δημιουργία και ο σχεδιασμός ενός πολιτιστικού πλάνου, και συγκεκριμένα η έρευνα και χαρτογράφηση της παρούσας πολιτιστικής συνθήκης και υφιστάμενης παρουσίας του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα επιλεγμένων περιοχών, και αφετέρου η κατάρτιση ενός πολυετούς (ως το 2030) σχεδίου πολιτιστικής ανάπτυξής τους, καθώς και ο σχεδιασμός της πολιτιστικής τους ταυτότητας (brand).
Το έργο θα εστιάσει σε τέσσερις διακριτές περιοχές:
1. Στη Θεσσαλονίκη,
2. Σε αστικά κέντρα της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (Δράμα, Καβάλα, Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη και Σουφλί),
3. Σε νησιά του Ανατολικού θαλάσσιου τόξου (Λέσβος, Λήμνος, Χίος, Σάμος, Ικαρία, Λέρος, Κως και Ρόδος).
Στο πλαίσιο του έργου θα υλοποιηθούν οι παρακάτω εργασίες:
• Θα χαρτογραφηθεί ο τοπικός πολιτιστικός και δημιουργικός τομέας, δημόσιος και ιδιωτικός, συμπεριλαμβανομένων πολιτιστικών φορέων και κτηρίων, δράσεων και πρωτοβουλιών, πολιτιστικών ομάδων, φεστιβάλ και εκδηλώσεων, πολιτιστικών και δημιουργικών επιχειρήσεων, καθώς και στοιχεία άυλης και υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
• Θα ερευνηθούν οι πολιτιστικές προτιμήσεις και συμπεριφορές της τοπικής κοινωνίας, τυχόν εμπόδια (φυσικά, γεωγραφικά, οικονομικά και κοινωνικά) στην πρόσβασή τους στον πολιτισμό, και οι απόψεις των τοπικών και άλλων σημαινόντων εμπλεκομένων (stakeholders).
• Θα αποτυπωθούν τα πολιτιστικά οικονομικά μεγέθη της κάθε περιοχής εφαρμογής, καθώς και η συμβολή του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα στην τοπική οικονομία και αγορά εργασίας, και οι υφιστάμενες αλυσίδες αξίας.
• Θα αποτυπωθεί η τρέχουσα διαδικασία λήψης πολιτιστικών αποφάσεων στην περιοχή εφαρμογής, οι εμπλεκόμενοι φορείς και οι μηχανισμοί πολιτιστικής διακυβέρνησης.
• Θα εκπονηθεί ένας πολυετής στρατηγικός προγραμματισμός πολιτιστικής ανάπτυξης, που θα περιλαμβάνει όραμα και ξεκάθαρη πολιτιστική στοχοθέτηση ως το 2030, SWOT analysis, και θα καταλήγει σε συγκεκριμένες στρατηγικές προτάσεις πολιτικής πάνω σε 12 πεδία στρατηγικών προτεραιοτήτων.
Στόχος του έργου είναι να ενισχύσουν την ικανότητα και την αποτελεσματικότητα των φορέων του πολιτιστικού τομέα, να βελτιώσουν τη λειτουργική αποδοτικότητά τους, να τονώσουν τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την πολιτιστική επιχειρηματικότητα, να συμβάλλουν στη διαφοροποίηση του τουρισμού και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ενώ παράλληλα, θα ενισχύσουν τη μοναδική και χαρακτηριστική ταυτότητα της περιοχής εφαρμογής.
Τομέας ενδιαφέροντος: Πολιτισμός (Σύγχρονος / Αθλητισμός)
Έναρξη έργου: 10/12/2022
Λήξη έργου: 31/12/2025
Γεωγραφική Περιοχή: Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου
Φορέας Ευθύνης: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Φορέας Υλοποίησης: ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Προϋπολογισμός Ταμείου: 477.444 €
Συνολικός Προϋπολογισμός: 592.031 €
Απόφαση ένταξης: Απόφαση Ένταξης του Έργου με τίτλο «Σχεδιασμός πολιτιστικού masterplan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας (brand) για επιλεγμένες περιοχές της χώρας» (κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5183471) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.